METHODIEK

Introductie

ITAKA staat voor "Intergemeentelijk Taal- en Kunstatelier" en is gevestigd in Edegem, Mortsel en Lint. Bij ons kunt u op een aangename wijze en onder deskundige begeleiding een andere taal leren of verder verdiepen, de boeiende wereld van kunst en andere culturen ervaren en waarderen.

 

Taalonderwijs en modules

Mensen willen op onze school een vreemde taal leren om vele redenen zoals:

  • De professionele omgeving die een goede kennis van vreemde talen verwacht.
  • Familiale omstandigheden : beter willen communiceren met kinderen, kleinkinderen of andere familieleden, vrienden die in een ander taalgebied verblijven.
  • Een betere kennisverwerving van andere culturen mogelijk maken.
  • De taal kunnen spreken van de lokale bevolking op een buitenlandse vakantie.
  • Het plezier ervaren om een andere taal steeds beter te beheersen.

Ons hele taalonderricht omvat een achtjarig leertraject (programmacursus) met als streefdoel : het bereiken van taalcompetenties uit het Europees referentiekader voor het taalonderwijs (ERK).  

Afhankelijk van je voorkennis bepaal je zelf welke instapklas het meest voor je geschikt is.

Taalonderwijs met enkele opmerkelijke karakteristieken:

Flexibiliteit: leerkrachten hebben oog voor de verwachtingen van hun cursisten en kiezen voor die methodiek waarbij elk individu de nodige aandacht krijgt.

Sterk kwalitatief aanbod: door de keuze voor krachtige leeromgevingen en een planmatige opbouw van de lesprogramma’s, de taalverwervingscompetenties van onze cursisten vergroten.

Permanente evaluatie: leerkrachten die hun cursisten coachen in een leerproces zonder examens.

Kleine klasgroepen: cursisten blijven gedurende het hele leertraject in dezelfde kleine klasgroepen waardoor een verbindende interactie over de jaren heen mogelijk wordt.

Technologie: Nieuwste audiovisuele leermiddelen.

Cursusjaar: volgt de reguliere schoolkalender. De lessen starten in de laatste week van september en eindigen kort na de paasvakantie in april. Mits voldoende belangstelling worden in mei en juni nog aanvullende taallessen georganiseerd.

Wie of wat kon Guido inspireren?

Een leerkracht met Chinese roots die les zou geven over de cultuur van haar volk leek mij een ideale gelegenheid om uit eerste hand meer te leren over dat voor ons toch zo weinig bekende land en de cultuur. Het was een schot in de roos!

Wat of wie kon Karin inspireren?

Één avondje in de week iets bijleren en toch niet het gevoel hebben dat je terug op de schoolbanken zit. Niet teveel dat moet, geen onoverkomelijk huistaken of lessen die moeten gekend zijn tegen de volgende les. M.a.w perfect combineerbaar met een druk gezinsleven. De docente presenteert ons mooie items, teksten en de discussie kan beginnen en ja er wordt wel eens afgeweken maar dat kan ook.

Wat of wie kon Yvonne inspireren?

Iedere week is woensdag voormiddag een fijne dag waar ik naar uitkijk, vlotte les conversatie Frans, in een aangename omgeving en omringd door dames met veel genegenheid voor elkaar. Top!!

Wat of wie kon Guy inspireren?

Bij gebrek aan praktijk bevond mijn Frans zich onder een dikke laag stof! Met pensioen zijnde, wou ik daar wat aan doen. ETA (de voorloper van Itaka) vond ik wel geestig en een beetje dubbelzinnig klinken. Tref ik daar een uitstekende en gemotiveerde professeur, die de oorsprong van mijn fouten feilloos doorziet, bovenop een toffe groep medecursisten. Elke week een paar fijne uurtjes, met "la porte fermée"(nvdr: dan wordt er enkel Frans gesproken): een gewoonte die ik wil volhouden zolang ik kan!