NIEUWS

 
Freddy Nachtegael

Bezoek aan ANTWERP CITY AIRPORT

Donderdag 6 maart verzamelden zo'n 40 capriccio's in Deurne om er samen een bezoek te brengen aan Antwerp City Airport. We hadden twee vragen: hoe komt het dat een vliegtuig vliegt en ben je benieuwd hoe het er allemaal aan toe gaat op een internationale luchthaven?

Twee voortreffelijke gidsen brachten ons samen aan het grote raam in het museum Stampe & Vertongen, waar we uitzicht hadden op het tarmac. Het vliegpersoneel van TUI was net begonnen met de voorbereiding van hun vlucht naar Malaga. De gidsen gaven ons uitleg bij de vele handelingen die voorafgaand aan het opstijgen werden verricht, zowel in de cabine als buiten het toestel. Tijdens het opstijgen van het TUI-toestel werden de fases van het opstijgen toegelicht, zoals het feit dat het toestel tijdens het taxiën op het tarmac bestuurd wordt met de voet, welke snelheid het toestel haalt wanneer het zich optrekt, wat de verschillende witte lijnen op de tarmac betekenen, enz.

Terwijl groep 1 een bezoek bracht aan het Stampe & Vertongen museum, waar men kon kennismaken met onder andere een verzameling van het beroemde SV4-vliegtuig van luchtvaartpioniers Jean Stampe en Maurice Vertongen, die hun vliegtuigfabriek hier in Deurne hadden, was er ook een belangrijke collectie vliegtuigen uit de Eerste Wereldoorlog. Verder was er een beruchte V1 (vliegende bom uit de Tweede Wereldoorlog), en kregen we aan de hand van ruime achtergrondinformatie, foto's en voorwerpen inzicht in de luchtvaartevolutie in het algemeen.

De tweede groep maakte een wandeling richting de brandweer op de luchthaven, waar we kennismaakten met twee crashtenders van de firma Rosenbauer. Rosenbauer is de grootste fabrikant van brandbestrijdingstechnologie voor defensieve brand- en rampenbestrijding ter wereld.

De unieke PANTHER van Rosenbauer, zoals hiernaast afgebeeld, is een van de succesvolste, meest efficiënte en veelzijdigste luchthaven-blusvoertuigen ter wereld. De krachtige prestaties en het meermalen bekroonde ontwerp maken hem tot het modernste blusvoertuig van dit moment. Het PANTHER-concept staat voor optimale systeemintegratie van chassis, opbouw en blustechniek, wat een garantie biedt voor langdurige nazorg van de luchthaven-blusvoertuigen! Het prijskaartje bedraagt 1.000.000 € per voertuig.

Onderweg konden we even binnenkijken in de hangars waar onder andere de privéjets zijn gestald, die men privé kan huren voor een prijs variërend van 1.000 tot 10.000 € per uur. Ook de opleidingstoestellen die de Royal Antwerp Aviation Club (RAAC) gebruikt voor de opleiding van jonge piloten zijn daar ondergebracht.

Bijna was ik het vergeten, maar persoonlijk heb ik aan dit bezoek iets overgehouden. Mijn angst om in een vliegtuig te stappen is overwonnen, zoals je op onderstaande foto kunt zien.

Heb je er altijd van gedroomd om zelf een vliegtuig te besturen? RAAC organiseert jaarlijks een aantal sessies 'Piloot voor 1 dag'. Enthousiaste leden en ervaren instructeurs zullen je vloeiend door die zondag loodsen. Interesse? De prijs is 250 € – info via info@raac.be. Ook voor luchtdopen kun je terecht bij hen.

Het was een zeer fijne ervaring, die uitzonderlijk werd afgesloten in de privé-bar van RAAC, al was de communicatie daarover niet bij alle deelnemers aangekomen, zodat een deel van onze bezoekers dit onderdeel hebben gemist. Excuses hiervoor.

Freddy